Kundecase: Førstehjælpskurser sikrer Udenrigsministeriets medarbejdere
Hvert år deltager ca. 60 af Udenrigsministeriets medarbejdere i Falcks Førstehjælpskurser, hvor de lærer at give livreddende førstehjælp og handle hurtigt og korrekt i de første, kritiske minutter efter en ulykke.
Tilfredshedsmåling på 4,7 ud af 5
Udenrigsministeriet sender hvert år nye medarbejdere ud i verden for at arbejde på forskellige udenrigspolitiske poster. Før medarbejderne skal udstationeres, deltager de alle i et Falck Førstehjælpskursus. For Julie Sloth, som er HR-fuldmægtig hos Udenrigsministeriet, er det vigtigt at sikre, at alle deltagerne føler sig tilfredse med kurserne – og rustet til at håndtere de sikkerhedsrisici, som de står overfor på deres nye arbejdsdestinationer. I 2016 har Julie Sloth gennemført en intern tilfredshedsmåling af et konkret Falck Førstehjælpskursus, hvor medarbejdernes samlede tilfredshed er 4,7 ud af 5.
-
”Jeg tror, det gode resultat skyldes, at Falck har nogle engagerende instruktører – og ikke mindst at vi har nogle engagerede medarbejdere, som ved, at de snart skal udstationeres og har brug for at lære noget om førstehjælp. Vi har samarbejdet med Falck i flere år, hvor kurserne er blevet tilpasset vores behov, og det er mit indtryk, at vores medarbejdere føler sig inddraget og mødt i den virkelighed, de står overfor. Jeg ved, at de især er glade for alle de praktiske øvelser, hvor de får mulighed for at prøve forskellige krisesituationer af, så de er beredt, hvis de en dag får brug for det under deres udstationering”
Julie Sloth, HR-fuldmægtig hos Udenrigsministeriet
100 % tilfredshed med Falcks instruktører
Alle instruktører på Falcks Førstehjælpskurser er professionelle Falck-reddere, og i Udenrigsministeriets interne tilfredshedsmåling svarer 100 % af medarbejderne, at de er enten ”Tilfredse” eller ”Meget tilfredse” med instruktørernes faglige kompetencer og formidlingsevner. Julie Sloth mener, at den positive vurdering bl.a. kan skyldes, at instruktørerne har personlig erfaring med førstehjælp:
-
”Én ting er at kunne nogle førstehjælpsteknikker – noget helt andet er at være forberedt på at håndtere en akut situation mentalt. For os er det helt afgørende, at Falcks reddere selv har prøvet at stå med andre menneskers liv i hænderne og ved, hvordan det føles. Deres erfaring betyder, at de bedre kan relatere til vores medarbejderes reaktioner og respondere på de mere personlige spørgsmål, der også dukker op på kurserne”
Høj relevans i undervisningen
Udenrigsministeriets medarbejdere kan blive udstationeret i over 80 forskellige lande med vidt forskellige sikkerheds- og sundhedsstandarder. De medarbejdere, som f.eks. skal arbejde med Danida-projekter i udviklingslandene står overfor en helt anden virkelighed – og nogle helt andre risikofaktorer – end de ansatte, som skal udstationeres til ambassader i Europa. Teis Krag, der er instruktør på Falcks Førstehjælpskurser, fortæller om de krav, det stiller til relevansen af undervisningen:
-
”Vi målretter hvert enkelt Førstehjælpskursus ud fra medarbejdernes konkrete destinationer, så f.eks. udstationerede i krigsramte områder lærer at give førstehjælp efter skud, mens medarbejdere i lande med høj kriminalitet lærer at håndtere overfald. For os hos Falck er det vigtigste, at Udenrigsministeriets medarbejdere bliver rustet til at handle og selv tage hånd om både de fysiske og psykiske virkninger af en krisesituation, når de en dag står alene ude i felten”.
At kurserne er relevante for Udenrigsministeriets medarbejdere kan også ses af resultatet på Julie Sloths interne tilfredshedsmåling, hvor hele 86 % af deltagerne svarer, at kursuspunktet ”Anatomi, førstehjælp og ABC-metode” er ”Meget relevant” i forhold til deres nuværende/fremtidige arbejdsopgaver.
Gør medarbejderne trygge før udstationering
For Udenrigsministeriet er det høj prioritet at værne om deres medarbejdere ude i verden, og Førstehjælpskurset er et led i et længere sikkerhedsforløb, som en lang række medarbejdere gennemgår før deres udstationering. Julie Sloth er sikker på, at Førstehjælpskurset er med til at gøre medarbejderne beredt til at tage af sted. Hun fortæller:
-
”Det er helt centralt for Udenrigsministeriet, at en stor del af vores dygtige medarbejdere skal arbejde og gøre en forskel rundt om i verden, og derfor har vi også et stort ansvar for at passe på dem, når de er af sted. På Falcks Førstehjælpskurser deltager vores medarbejdere i lukkede hold, så de i sikre rammer kan dele deres bekymringer om og erfaringer med at være udstationeret i forskellige lande. I dag er der jo risici ved at færdes i de fleste lande – og jeg er ikke i tvivl om, at Falcks Førstehjælpskurser er med til at gøre vores medarbejdere tryggere, når de skal af sted”