APV – arbejdspladsvurdering med APV-skema
APV (arbejdspladsvurdering) skal udarbejdes af alle arbejdspladser
En APV (arbejdspladsvurdering) skal udarbejdes af alle virksomheder med ansatte hvert 3. år – eller hvis der sker ændringer i f.eks. arbejdsprocesser/-metoder, som har betydning for arbejdsmiljøet. Det er et lovkrav. En arbejdspladsvurdering med et APV-skema er din virksomheds redskab til at arbejde systematisk med at forbedre arbejdsmiljøet. Målet med en APV er at forebygge fysiske og psykiske arbejdsskader og hjælpe din virksomhed med at fastlægge:
- Hvilke arbejdsmiljøudfordringer, din virksomhed har
- Hvordan din virksomhed kan løse udfordringerne – og hvem der har ansvaret for det
- Hvornår I skal følge op på, om evt. arbejdsmiljøproblemer er blevet løst
Hvad er kravene til en arbejdspladsvurdering og et APV-skema?
En arbejdspladsvurdering skal ifølge loven leve op til disse krav:
- APV´en skal være skriftlig (f.eks. med et APV-skema og skriftlig handlingsplan)
- APV´en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan se den
- APV´en skal typisk indeholde: 1. Kortlægning af virksomhedens aktuelle arbejdsmiljø, 2. Beskrivelse og vurdering af arbejdsmiljøproblemer, 3. Virksomhedens sygefravær, 4. Handlingsplan og prioritering af arbejdsmiljøproblemer, 5. Opfølgning på handlingsplan
- Hele APV´en skal udvikles i et samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne
APV-skema skaber dialog mellem ledelse og medarbejdere
Et APV-skema er et værktøj, du som leder bl.a. kan bruge til at indsamle dine medarbejderes skriftlige vurdering af arbejdsmiljøet. Loven kræver, at din arbejdspladsvurdering udvikles i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, og et APV-skema er et nemt redskab til at hjælpe dig med at opsamle den viden, du behøver for at lægge din handlingsplan og få overblik over, hvor du skal sætte ind først for at optimere arbejdsmiljøet. APV-skemaet er et spørgeskema tilpasset din branche, som indeholder spørgsmål til dine medarbejdere om, hvordan de oplever deres arbejdsmiljø – f.eks. hvordan de vurderer virksomhedens indeklima, støjniveau, risiko for ulykker og fysiske og psykiske belastninger i hverdagen.