Få et bedre patientforløb
Kvalitetssikret af: Falcks læge.
Gode råd til et bedre patientforløb
Patientforløb er forskellige fra person til person, alt efter hvad man fejler. Men her har vi samlet nogle overordnede råd til dig om, hvad du selv kan gøre under dit patientforløb.
1. Forbered dig
Du kan hjælpe dig selv til at få et bedre patientforløb ved at være godt forberedt. Tænk over, hvad du vil have svar på inden din konsultation eller undersøgelse – og skriv dine spørgsmål ned. Hvis du bliver lidt nervøs eller stresset undervejs, kan du altid kigge på din liste med spørgsmål og se, om du har fået svar på det hele. Mange vil fx gerne vide, hvor lang tid det tager at komme sig igen. Og hvor lang tid man skal regne med at være væk fra arbejdet. Tag eventuelt noter, når lægen svarer, så du bedre kan huske svarene, når du kommer hjem.
2. Sørg for at du får den tid, du har krav på
For at sikre dig et godt patientforløb skal du sørge for, at få den tid du har krav på. I det danske sundhedssystem er der en udredningsgaranti på 30 dage. Det vil sige, at du har krav på at få en udredning eller diagnose inden for 30 dage. I nogle tilfælde kan der gå længere tid, fx hvis kapaciteten ikke er der, eller hvis du skal have flere undersøgelser, for at lægen kan stille din diagnose. Når resultatet er kommet, skal du have din diagnose, dine muligheder for behandling og eventuelle bivirkninger ordentligt forklaret. Har du brug for en uddybning eller nærmere forklaring, kan du altid bede om mere tid hos lægen. En vigtig del af et godt patientforløb er, at du føler dig godt klædt på til at forstå, hvad du fejler og hvad der nu skal ske.
Du skal vide, at du med Hurtig Diagnose fra Falck Sundhedshjælp, kan komme til den rette speciallæge inden for kun 10 hverdage. Det kan give dig et kortere patientforløb, for jo før du får en diagnose, jo før kan du komme i behandling. Du kan læse mere om vores sundhedssikring her.
3. Tag en ven med
Dit patientforløb bliver bedre, hvis du ikke er alene. Det kan nemlig være en god idé at tage en ven eller fortrolig med til lægen, når du skal undersøges eller have svar fra din læge. I sundhedssystemet kalder man det for ”en bisidder”. Så er I to, der kan stille spørgsmål, og to til at forstå, hvad lægen egentlig siger. Selvom du måske føler dig frisk og nærværende, kan du blive nervøs over dét, lægen siger – også selvom det ikke nødvendigvis er kritisk. Så er det rart at have én med, der har hørt det samme, og som du kan drøfte det med bagefter. Det er et godt skridt på vejen til et bedre patientforløb. Tænk over, hvem du tager med. Det må ikke være én, der får dig til at holde dig tilbage eller som du vil beskytte, fx et nært familiemedlem. Du skal kunne tale rent ud af posen med personen. Hvis du ikke har mulighed eller lyst til at tage en anden med, kan du spørge din læge, om du må optage samtalen. Men husk at spørge din læge om lov!
4. Spørg igen, hvis du er i tvivl
Sørg for at få så meget som muligt at vide, når du er hos lægen. Tal højt og tydeligt og spørg igen, hvis der er noget, du ikke forstår. Det er dit helbred og din sundhed det gælder. Det er vigtigt at du selv tager ejerskab for din diagnose og behandling. Derfor må du gerne spørge, om lægen har læst din journal og bede om grundige forklaringer til dit patientforløb. Lægen ved ikke hvad du tænker, så vær aktiv og ikke passiv.
5. Bed om skriftligt materiale
Hvis lægen foreslår en behandling eller undersøgelse, kan du bede om skriftligt materiale om dit patientforløb, så du kan læse mere. Selvom lægen forklarer patientforløbet for dig, kan det være rart, at kunne læse mere om det. Det kan være, du får en folder eller en hjemmeside, du kan gå ind på og læse mere. Det kan også være, at der bliver sendt information til dig på eBoks. Så kan du i ro og mag sætte dig ind i tingene derhjemme – og forberede dig på dit patientforløb. Vi anbefaler, at du holder dig til det materiale, du får af lægen og ikke selv søger på internettet. Hvis du begynder at google dine symptomer, vil du finde mange sygdomme og beskrivelser, der slet ikke har noget med dit patientforløb at gøre. Det vil typisk også være de dårlige patientforløb, der er beskrevet – ikke de gode patientforløb, som der trods alt er allerflest af. Du risikerer derfor at gøre dig selv unødigt nervøs.
6. Væbn dig med tålmodighed
Sidst men ikke mindst vil vi råde dig til at være forberedt på at vente – i konsultationer og venteværelser. Vi bliver hurtigt irriteret, hvis der er lang ventetid forbundet med at tale med en læge eller hvis vores læge er forsinket, men det kan der være gode grunde til. Lægen kan være blevet hentet til noget akut, eller patienten før dig har måske haft brug for længere tid end dét, der var afsat. For at gøre dit patientforløb mere behageligt, anbefaler vi, at du tager en god bog, et blad eller en avis med. Så har du noget at tage dig til, mens du venter. Du kan altid finde gode råd på falck.dk under Sundhed. Du er også velkommen til at ringe og få mere at vide om vores sundhedssikring og den hjælp, vi kan tilbyde dig under et patientforløb på 70 10 20 31. Du kan også læse mere om vores private sundhedssikring her.